Sunday, April 29, 2007

Let's Wash the Car

Akhirnya, setelah hampir 3 bulan kereta Wira kesayangan aku mogok untuk tidak mandi, berjaya jugak petang tadi aku memaksa dia mandi. Walaupun bukan di tempat mencuci kereta yang ditunjukkan di dalam gambar di sebelah (I wish!), tapi aku cukup puas hati bila melihat Wira aku mula menunjukkan warna "Camo Green"nya.

Masa tengah menunggu giliran kereta aku siap dibasuh, aku cukup kagum melihat betapa bersungguh-sungguhnya keluarga berbangsa India yang mengusahakan pusat mencuci kereta tersebut. Jam ketika aku mula-mula sampai sudah pun pukul 12. Namun dengan wajah yang berseri-seri, dia menyambut ketibaan aku dengan penuh rasa ceria dan gembira. Walaupun ada 3 buah kereta lagi yang sedang menunggu giliran, mereka langsung tidak terdetik untuk mengeluh atau menolak pelanggan untuk berehat waktu makan tengah hari.

Keempat-empat anak beranak tersebut tanpa jemu, bekerja keras dan penuh bersungguh-sungguh mencuci kereta pelanggan. Khusyuk sekejap aku melihat mereka bekerja. Kalaulah di tempat kerja aku, semua orang bekerja sebegitu, aku yakin syarikat tempat aku bekerja mampu membuat keuntungan paling kurang lebih lima puluh peratus lagi. Kalaulah aku memiliki syarikat aku sendiri, pasti aku akan mengambil keempat-empat mereka bekerja dengan aku.

Dalam pada itu, sempat juga aku menjeling pada sebuah kereta yang sedang menunggu giliran dibasuh. Lawa. Terjaga rapi. Bersih. Eh.. bersih?? Hehe.. ingatkan kereta tu dah dibasuh, rupa-rupanya dah bersih pun masih dihantar untuk dibersihkan lagi. Bertuahnya kereta tersebut. Kalau lah Wira aku boleh bercakap, mesti dia meraung kat aku mintak aku jaga dia sepertimana tuan punya kereta tersebut menjaga keretanya. Tapi, aku akan jawab balik pada Wira aku... "Siapa tuan siapa?" Heh.. amik kau.. cakap lah lagi.

Kereta aku siap pada jam 2.05 petang. Walaupun berada hampir 2 jam di situ, aku tak sedar masa berlalu. Mungkin kerana aku khusyuk melihat keluarga India tersebut bekerja. Mungkin kerana aku khusyuk dengan imaginasi aku berkata-kata dengan kereta Wira aku. Mungkin juga kerana aku memang tidak dalam mengejar masa. Apa pun, pada aku, lawatan ke pusat mencuci kereta tersebut cukup bermakna.

No comments: