Thursday, February 11, 2016

Dream

Mimpi. Semua orang pasti pernah bermimpi. Tak kira kecil atau besar. Muda atau tua. Pasti pernah bermimpi. Sama ada indah atau buruk. Sama ada mengasyikkan atau mengerikan.

Ada orang kata mimpi itu hanya mainan tidur semata-mata. Ada pula yang berkata mimpi ini godaan syaitan. Tak kurang pula yang mendakwa mimpi mereka adalah petunjuk yang diberikan oleh Allah. Benar atau tidak, hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Malam tadi, aku bermimpi sesuatu yang sangat unik. Mimpi yang tidak dapat aku gambarkan dengan kata-kata. Mimpi yang menyebabkan aku berasa sangat sedih dan sangat gembira pada masa yang sama. Mimpi yang mungkin hanya mainan tidur dan godaan syaitan, atau mungkin juga satu petanda dan kurnia.

Apa pun hakikat sebenar mimpi aku tersebut, mungkin sampai mati pun aku tidak akan tahu maksud dan kebenarannya. Biarlah mimpi itu menjadi rahsia antara aku dan Allah. Namun, sebaik sahaja aku bangkit dari tidur, air mata aku terus mengalir deras tanpa kuundang. Aku sebak. Aku pasrah. Aku redha.

Aku teringat tentang arwah ibuku. Aku teringat tentang arwah bapaku. Kadang kala, aku merasakan yang aku masih belum dapat menerima hakikat yang aku kini yatim piatu. Ya Allah, kau ampunilah kedua ibu bapaku. Tempatkanlah mereka di kalangan orang-orang yang beriman dan bertaqwa pada-Mu.

Kemudian, aku terfikir pula tentang diriku. Sediakah aku untuk mati? Cukupkah amal-amalku? Sudahkah dosa-dosa diriku yang banyak ini diampunkan Allah? Bersediakah anak-anak dan isteriku untuk meneruskan kehidupan di muka bumi ini dan beramal untuk menjadi pemberi syafaat kepada diriku di akhirat nanti? Ya Allah, berikanlah aku Khusnul Khatimah... sesungguhnya hanya Engkau yang Maha Pemberi sedang aku ini jauh sekali dari layak untuk menerimanya.

Mimpi. Mungkin hanya mainan tidur. Mungkin ianya petanda. Apa pun, yang penting ialah apa yang kita lakukan setelah bangkit dari tidur. Adakah kita terus lena dibuai mimpi? Ataupun kita bangkit melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya?

No comments: