Friday, December 22, 2006

Teamwork At Work

Kita selalu diingatkan untuk bekerjasama sebagai sebuah pasukan, tidak kira di tempat kita mencari makan, di tempat kita belajar mahupun di tempat kita bermain.

Mengapa pentingnya semangat satu pasukan atau 'teamwork' ini? Wikipedia menyatakan:

Teamwork is the concept of people working together cooperatively, as in a sports team.

Large ambitious goals usually require that people work together, so teamwork has become an important concept in organizations. Effective teams are an intermediary goal towards getting good, sustainable results. Industry has seen increasing efforts through training and cross-training to help people to work together more effectively and to accomplish shared goals, whether colleagues are present or absent.

“The old structures are being reformed. As organizations seek to become more flexible in the face of rapid environmental change and more responsive to the needs of customers, they are experimenting with new, team-based structures.” (Jackson & Ruderman, 1996)

Hari ini aku terdengar satu komen daripada salah seorang pekerja di tempat aku bekerja yang bunyinya lebih kurang begini (telah diolah bagi menambahkan nilai dramatik selain melindungi mereka yang tidak bersalah):

"Nasib baik bukan loji aku yang bermasalah. Lantaklah loji lain. Aku bukan kerja kat loji tu pun. Janji loji aku sihat!"

Aku tersentak sebenarnya bila mendengar komen sebegini. Walau pun benar dia tidak bertugas di loji tersebut, tetapi tetap sebagai sebuah keluarga yang besar, kita perlu ambil tahu dan ambil berat tentang loji lain. Mengapa? Kerana mereka yang bekerja di loji tersebut adalah kawan-kawan kita juga. Kerana kita tidak tahu, entah esok atau lusa, mungkin loji kita pula yang bermasalah dan kita memerlukan pertolongan dari kakitangan di loji lain. Kerana mungkin tahun depan kita pula kena ditugaskan di loji tersebut. Kerana kita memakai pakaian seragam yang sama, membawa logo yang sama dan mendapat gaji untuk diberi kepada anak isteri dari akaun yang sama. Salahkah jika kita tunjukkan setitis keperihatinan? Fikir-fikirkanlah...

No comments: