Wednesday, September 15, 2010

Inheritance


Kekadang aku pelik apabila mendengar dan melihat gelagat manusia apabila berbicara dan berurusan tentang perkara2 berkaitan dengan harta pusaka.

Kekadang aku hairan apabila mendengar dan melihat adik-beradik bertelingkah duit deposit telefon yang hanya RM100+... menantu2 berebut rantai dua tiga utas dan gelang dua tiga urat... cucu2 berpusu2 mengambil cincin dua tiga bentuk.

Yang paling aku tidak faham ialah, masing2 sudah punya kereta besar berderet. Masing2 sudah punya tanah berekar. Masing2 sudah punya rumah yang tersergam indah.

Ada pula yang sanggup menuduh darah daging sendiri cuba menipu harta pusaka, hanya kerana harta peninggalan yang diinginkan tidak diperolehi. Ada yang sanggup putus saudara kerana tidak puas hati dengan wasiat. Ada juga yang belum lagi pulang ke rumah, sudah pun mempunyai perancangan tentang apa yang ingin dibuat dengan harta yang bakal diwarisi.

Tetapi, Alhamdulillah... ada juga yang sanggup mengalah demi kebahagiaan dan keharmonian keluarga dan sanak saudara. Walaupun semasa hidup si arwah, dialah yang paling cekal dan sabar menjaganya. Walaupun semasa hidup si arwah, dialah yang paling perit menghadapi cabaran, baik dari segi tulang empat kerat, mahupun wang ringgit.

Apa2 pun, pada pendapat aku, sebaik2nya, guna pakailah sistem dan tatacara yang telah wujud sejak dari dulu lagi.. sistem yang menjanjikan keadilan dan meletakkan hak2 ditempat yang betul... iaitu sistem Faraid. Kepada yang berminat untuk mengetahui dan mendalami sistem ini, terdapat banyak laman2 web yang boleh dirujuki.. salah satunya ialah http://maths.usm.my/faraid/msl/default.html. Aku? Insya-Allah, aku kerap berpesan kepada isteri aku.. sekiranya terjadi apa2 pada aku, guna pakailah Faraid. Aku percaya dan yakin, itulah sebaik2nya. Wallahu a'lam.

No comments: