Wednesday, September 8, 2010

Puasa


Semalam masa dalam perjalanan balik ke kampung halaman terchenta, pelbagai ragam orang2 Malaysia yang sempat aku pandang dan lihat. Yang paling pelik serta menyedihkan ialah ragam orang2 Islam berpuasa... atau lebih tepatnya, tak berpuasa di akhir2 Ramadan ini.

Dari Kuantan ke Kluang; perjalanan yang memakan masa 4 jam; rasanya tak kurang dari 15 buah kenderaan yang aku lintasi membawa orang2 yang tanpa segan silu gagal untuk menunaikan tanggungjawab mereka terhadap Rukun Islam yang ketiga ini.

Rata-rata, majoritinya adalah terdiri daripada golongan pemuda yang berasap mengalahkan serombong kapal. Tak kurang juga golongan ini begitu asyik mengunyah sesuatu dalam mulut. Ada juga anak2 remaja yang khusyuk melakukan senaman mulut bak iklan 'chewing gum' di bahagian belakang kereta sedangkan bapak-bapak dan emak-emak mereka berbuat2 tak tahu apa2 di depan kereta. Itu yang jelas nyata. Tak termasuk lagi mereka2 yang 'berpuasa' tapi hanya sekadar lapar dan dahaga!

Bila difikir2kan kembali, apalah nak jadi pada manusia akhir zaman ini. Adakah kita semua majoritinya hanya Islam pada nama? Jika dulu ramai yang masih ada kemaluan untuk tidak melakukan kesalahan agama secara terang2an, sekarang keadaan sungguh berbeza. Inikah yang dinamakan kemajuan? Inikah yang dinamakan kemerdekaan? Oh Manusia!

No comments: