Monday, November 27, 2006

The Sky Is Blue

Semasa tengah layan ngantuk dan letih memandu balik dari Port Klang ke Kuantan tadi, aku terpaku melihat keindahan pemandangan awan selepas hampir sepertiga perjalanan diselubungi dek hujan lebat.

Waktu itu sudah pun hampir senja sebenarnya. Tapi entah kenapa, hati aku terdetik untuk mengabadikan suasana awan masa itu. Oleh kerana aku tengah memandu, 'co-pilot' aku telah bermurah hati membantu melaksanakan tugas 'cameraman' bagi pihak aku (tenkiu boss.. hehe).

Apa sebenarnya yang membuatkan hati aku terdetik melihat awan masa tu? Adakah kerana aku tak pernah tengok awan? Atau adakah kerana awan tersebut membentuk rupa pelik?

Bukan.. semuanya bukan. Aku terpaku kerana pada aku, rupa awan masa tu seolah-olah memberi pengajaran pada diri aku. Dalam pada selepas hujan lebat... dalam pada suasana hampir senja... kecerahan langit di balik awan gelap tersebut membuatkan aku terasa betapa besarnya nikmat yang aku kecapi. Dalam pada kepayahan dan ujian-ujian yang pernah melanda hidup aku selama 27 tahun hidup di muka bumi ini, selalunya ada saja ketika, hidup aku diberi nikmat mengecapi kecerahan langit di balik awan gelap. Biar betapa gelapnya lorong-lorong yang aku lalui, pasti ada cahaya yang menanti di hujung jalan. Biar betapa sunyinya langkah-langkah yang aku aturkan, pasti ada suara riang yang menyambutku di destinasi yang dituju. Akan tetapi, selalukah aku bersyukur dengan kecerahan langit walau seketika cuma? Atau, adakah aku selalu leka dengan nikmat yang ada hingga aku rapuh untuk tersungkur kembali diselubungi awan gelap?

Dalam diam ketika melihat kebesarahan Illahi tadi, aku terasa betapa bertuahnya aku, kerana walau macam mana sekalipun diri aku ini, masih ada yang sudi untuk terus menyayangi aku....

No comments: