Tuesday, June 12, 2007

Balanced Life

Di zaman sekarang, kehidupan kita sememangnya begitu "demanding" dan membebankan. Banyak kerja yang memerlukan kita bekerja di luar masa waktu pejabat. Bagaimana caranya untuk kita menguruskan masa kita agar kita tetap dapat menjalani kehidupan yang seimbang? Laman web Advanced Leadership Group mempunyai artikel tentang strategi untuk mencapai "Balanced Life" (klik link di bawah untuk membaca artikel penuh):
Goal Setting
Strategies for a Balanced Life

by Diane M. Eade

Caught up in the hectic daily activities of clinical practice and administration, health care practitioners can easily lose sight of long-term goals … easily forget what they set out to accomplish for themselves and for their loved ones. Yet proven strategies exist to help busy professionals achieve happy, healthy, productive, and well-balanced lives. To help you regain some perspective, an expert in life planning and personal productivity presents the following tips.

"To be what we are, and to become what we are capable of becoming, is the only end of life," wrote Robert Louis Stevenson in Familiar Studies of Men and Books1. Simple as that goal may sound, most people get so caught up in the day-to-day activities of living that they never come even close to realizing their full potential or their lifelong dreams.


blog it
Pada pendapat aku, tidak sukar untuk kita mencapai kehidupan yang seimbang, cuma sukar untuk kita mendisiplinkan diri kita untuk menuju ke arah itu. Selagi mana niat kita ditetapkan ke jalan yang betul, kita pasti akan bersikap sederhana dalam menjalankan tanggungjawab-tanggungjawab kita. Sederhana di sini bukan bermakna buat sambil lewa. Sederhana bermaksud, kita tidak fanatik dalam sesuatu perkara sehingga mengabaikan perkara yang lain. Tetapkan niat kita membuat semua perkara kerana Allah, mudah-mudahan, kita akan tetap berada di landasan yang betul untuk hidup secara seimbang.

No comments: