Wednesday, June 13, 2007

Thinking Outside The Box

Kita sering mendengar frasa "Think outside the box". Malah Perdana Menteri kita juga pernah menyeru agar rakyat Malaysia berfikir di luar kotak. Akan tetapi, jarang atau tidak pernah kita dengar bagaimana kita hendak berfikir di luar kotak.

Semalam, Pengurus Kanan jabatan aku berkongsi pengalaman beliau tentang perkara ini. Perkongsian yang pada aku cukup berguna untuk semua. Dan hari ini, aku ingin berkongsi dengan semua.

Menurut beliau, otak kita berfungsi sebagai penyimpan maklumat. Maklumat disimpan secara semulajadi di dalam bentuk aliran-aliran seperti aliran sungai, di mana setiap sungai adalah dikaitkan dengan sesuatu maklumat, contohnya, ada sungai maklumat berkaitan "makan", ada sungai berkaitan "tidur", ada sungai berkaitan "IT" dan sebagainya. Masalah yang selalu kita hadapi ialah apabila kita cuba untuk "brainstorm" sesuatu perkara, kita hanya selalu dapat berfikir melalui satu sungai sahaja, iaitu, jikalau kita berfikir tentang "makan", kita hanya akan melalui aliran sungai "makan", bukannya "tidur" atau "IT".

Jadi salah satu cara untuk kita melompat dari satu sungai ke satu sungai ialah melalui teknik "randomization". Caranya? Apabila kita berfikir untuk menyelesaikan sesuatu masalah, sebagai contoh "Bagaimana mengatasi masalah banjir kilat", kita cuba gunakan satu objek rawak di sekeliling kita. Kerusi misalannya. Kita lihat apa ada pada kerusi tersebut. Apa rupabentuknya. Apa "features"nya. Apa fungsinya. Kemudian, setiap perkataan yang kita kumpulkan daripada kerusi tadi, kita cuba kaitkan dengan tajuk permasalahan asal kita. Sebagai contoh lagi, katakan kerusi yang kita tengok tadi mempunyai sifat fleksibel dan selesa. Jadi kita akan cuba mencari idea cara yang fleksibel dan selesa untuk mengatasi masalah banjir kilat. Terowong SMART adalah contoh "solution" yang fleksibel dan selesa untuk para penduduk. Teruskan berfikir berdasarkan objek rawak tersebut hingga kita kekeringan idea dan pilih lagi objek rawak yang lain.

Berdasarkan pengalaman aku, cara sebegini memang berkesan. Ingat lagi blog aku bertajuk "screw & leaves"? Kaitkan dua objek yang berbeza dan hasilnya mungkin memeranjatkan kita sendiri!

No comments: