Monday, June 11, 2007

High Blood Pressure

Petikan dari laman web melalui ClipMarks:
bp

Your heart beats about 60 to 80 times a minute under normal conditions. Your blood pressure rises with each heartbeat and falls when your heart relaxes between beats. Your blood pressure can change from minute to minute, with changes in posture, exercise or sleeping, but it should normally be less than 120/80 mm Hg for an adult. Blood pressure that stays between 120–139/80–89 is considered prehypertension and above this level (140/90 mm Hg or higher) is considered high (hypertension). Your doctor may take several readings over time before deciding whether your blood pressure is high.


blog it
Kadangkala, dalam kita mengejar kejayaan, kita seringkali terlupa tentang kesihatan diri kita. Kita leka dengan kerja ataupun permasalahan yang kita hadapi, hinggakan kita mengabaikan kesejahteraan fizikal dan mental kita.

Apabila kita melihat orang yang kita sayangi terganggu kesihatan mereka, kita akan risau. Kita akan gelisah. Akan tetapi, apabila mereka sihat kembali, bagaimana dengan kerisauan kita? Bagaimana dengan kegelisahan kita? Bila aku melihat penyakit datang dan pergi, aku terfikir. Terfikir betapa mudahnya Tuhan mendatangkan sesuatu pada manusia yang serba lemah ini. Dan betapa mudahnya Dia mengangkatnya kembali. Betapa mudahnya Dia memberi nyawa. Dan betapa mudahnya Dia mengambilnya kembali.

Yang penting, ingatlah kita bersama-sama. Sayangilah mereka yang kita sayang sepenuhnya, kerana kita tidak tahu, esok atau lusa, mereka yang kita sayangi masih ada lagi di muka bumi ini. Atau, kita juga tidak tahu, mungkin kita yang akan pergi tidak lama lagi.

1 comment:

Anonymous said...

Great work.