Wednesday, December 6, 2006

Anger Management

Smalam terkedu sekejap bila aku mendengar cerita betapa penyabarnya seorang kawan aku ni. Dia banyak kali disakiti hati dek kawan baik dia. Akan tetapi, dia tetap berkawan lagi dengan kawan dia tu. Alasan yang kawan aku beri mudah aje. Dia tak nak hilang kawan. Dia taknak sakitkan hati orang lain walau macam mana pun orang tu sakitkan hati dia.

Bila dengar cerita dia, yang mana kadang-kadang dia terasa macam diri dia sampah; ditendang, dipijak, dicampak sesuka hati, tapi dia akan cepat-cepat beristighfar dan menginsafi diri dia sendiri kerana buruk sangka dengan orang lain. Aku cuba menguji dia dengan mengatakan orang yang tak menghargai kawan dia bukan lah kawan yang baik. Dan dia pun ada perasaan dan jangan terlalu menjaga hati orang lain sampai mengorbankan hati sendiri. Apa kata dia? Dia masih lagi boleh bersabar dan berserah pada Allah.

Seumur hidup aku, ini kali pertama. Pintu hatiku diketuk, oleh dua wanita. Ehehehe.. silap. Ni lirik lagu sana tunggu sini menanti. Apa yang aku nak tulis, seumur hidup aku, ini kali pertama aku berjumpa dengan orang yang begitu penyabar. Entah apa yang dia makan atau amalkan, aku pun tak pasti. Yang aku tau, dia mempunyai kelebihan untuk mampu tersenyum walau berjumpa dengan orang yang paling membenci dia. Aku? Jumpa tapak kaki pun belum tentu mampu tersenyum lagi.

Kalaulah dia boleh buat dan amalkan begini, kenapa tidak orang lain? Kenapa kita lagi suka memaki dari memuji? Kenapa kita lagi suka membenci dari mencintai? Kenapa kita lagi suka berbunuhan dari bekerjasama dan tolong menolong? Dunia sudah akhir zaman? Fikir-fikirkanlah...

No comments: