Friday, December 1, 2006

Baby Thrown Down From Flat

From New Straits Times online:

KUALA LUMPUR: The newborn baby may have been still alive when it was placed in a rotting mess of kitchen refuse and hurled down an apartment block in Jalan Pudu Ulu, Cheras, yesterday.

When a sweeper found the infant with its umbilical cord still attached at 7.15am, it had been dead for two to three hours.

The back of the baby’s head had been crushed, most probably from the impact of the fall.

Police are trying to determine the unit from which the baby was thrown.

Huh! Gila apa manusia zaman sekarang ni? Buat anak reti, nak jaga anak tak reti. Dah la tak reti, yang pegi bunuh nye budak tak berdosa tu kenapa? Masya-Allah... memang dunia dah akhir zaman betul. Nilai harga manusia lagi rendah dari sampah sarap!

Aku bila terbaca berita ni, rasa sedih dan marah sesangat. Kot ye pun tak mampu nak bela budak tu sampai dia besar, cari lah sesiapa yang boleh bela. Ramai pasangan-pasangan kat dunia nih yang berpuluh tahun mencuba. Berpuluh tahun berdoa. Berpuluh tahun meminta. Ini sedap-sedap nak sedap, lepas tu sedap-sedap nak sedap.

Bila fikir-fikirkan balik, kenapa kes macam gini boleh terjadi? Adakah salah si ibu? Adakah salah si bapa? Adakah salah kerajaan? Adakah salah masyarakat? Dalam pada kita mengejar status negara maju, tak disangka-sangka (atau adakah memang sudah dijangka?), perangai rakyat kita semakin hanyut seperti negara maju. Masalahnya, tak pulak kita ikut perangai rakyat negara maju yang bersemangat tinggi, rajin bekerja, tidak mengharap belas ehsan orang lain semata, berilmu tinggi dan lain-lain lagi perangai yang baik-baik.

Pada mereka yang ada anak, atau dalam proses nak ada anak, cubalah renungkan kembali. Bagaimana cara kita mendidik anak-anak kita. Bagaimana cara kita menerapkan nilai-nilai murni di dalam diri anak-anak kita. Bagaimana cara kita mengukuhkan jati diri mengikut landasan agama masing-masing di jiwa anak-anak kita. Dan yang paling penting, bagaimana cara kita untuk memberi teladan dan contoh yang baik buat anak-anak kita. Jangan pula jadi "bapa borek, anak rintik". Beringatlah kita, yang anak-anak adalah tanggungjawab yang diamanahkan pada kita.. bukan sekadar "side effect" pada nafsu serakah kita.


No comments: