Wednesday, December 27, 2006

International Link Down

From TM Net newsroom:
"We wish to inform our customers that the Internet service is currently experiencing a degradation in performance caused by several outages at some of the international links. This is attributed to the Richter 7.1 magnitude earthquake that struck off the southern coast of Taiwan at 12.07 a.m. on 27 December 2006, which caused the APCN2 (Asia Pacific Cable Network 2) submarine cable fault between Shantou, China and Tanshui, Taiwan and between Lantau, Hong Kong and Chongming, China."
"The recent earthquake in Taiwan (and its related aftershock effects) has caused major outages of international connectivity due to multiple submarine cable failures in the affected areas. JARING international links are also affected since 3:46 am this morning (27 Dec 2006)."

Lega rasanya bila terbaca pengumuman di atas ni. Lega sebab tahu yang masalah perkhidmatan internet yang teramat buruk sekarang ini bukan disebabkan oleh kelemahan ISP kita sendiri. Lega sebab tahu yang TMnet dan Jaring berusaha bersama-sama ISP lain di rantau ini untuk membaiki keadaan. Tapi belum lagi lega kalau-kalau situasi bencana sebegini hanya dijadikan alasan oleh pihak-pihak tertentu untuk sekadar menunding jari. Belum lagi lega kalau-kalau situasi sebegini digunakan sebagai platfom untuk menutup kelemahan diri sendiri.

Marilah kita sama-sama memperbaiki diri kita dan perkhidmatan yang kita berikan. Jangan bila terhantuk baru nak tergadah. Jika kita belum lagi bersedia, inilah masa yang sesuai untuk kita merangka pelan "business continuity" dan "risk management". Jangan hanya melaungkan "Malaysia Boleh" tapi hakikatnya, kita serba tidak boleh. Perjuangkan hasrat rakyat Malaysia untuk melihat negara kita menjadi hub teknologi ICT rantau ini, bukannya sekadar mengaut keuntungan jutaan ringgit dari rakyat yang terpaksa menanggung kenaikan harga barang yang bermacam-macam. Jadilah 'angel' bukannya penyangak korporat. Sebab kita semua manusia yang serba kekurangan..

1 comment:

Anonymous said...

http://soundcloud.com/user617591907/premium-rush-movie-2012 - Premium Rush online film, Download Premium Rush Movie DVD, how to download Premium Rush online ))=8),