Sunday, December 17, 2006

Men vs Mother Nature

Daripada laman web Jabatan Meteorologi Malaysia:

FIRST CATEGORY WARNING
WARNING ON STRONG WINDS AND ROUGH SEAS IN THE COASTAL WATERS OFF THE EAST COAST OF PENINSULAR MALAYSIA, SARAWAK, LABUAN AND WEST SABAH (UPDATE)

Strong northeasterly winds 40-50 kmph and rough seas with waves up to 3.5 metres over the coastal waters off the East Coast of Peninsular Malaysia, Sarawak, Labuan and West Sabah, are expected to persist until next Friday 22 December 2006.This strong winds and rough seas condition is dangerous to small boats.

Hmm.. bila jadi musim tengkujuh dekat kawasan Pantai Timur ni, apa yang bermain di fikiran korang? Banjir? Seronok tidur? Harga ikan naik?

Ada antara kita yang mula tidak dapat tidur lena bilamana musim tengkujuh bermula. Apa tidaknya... bila-bila masa sahaja air boleh naik. Mula otak berpusing memikirkan di mana nak disimpan duit-duit bawah tilam, rantai-rantai emas yang sarat macam rantai basikal, kereta proton neo baru, surat-surat pajak gadai, dan peti televisyen dan pemain dvd yang masih belum habis dibayar hutangnya pada Court Memot.

Ada pula antara kita yang bimbang kalau-kalau bajet bulan 12 dan 1 mula lari sebab harga ikan mula melambung tinggi. Usah bermimpi nak makan ikan tenggiri. Ikan kembung yang dok berlepak-lepak masa musim panas pun orang berebut-rebut beli. Harga ayam dan daging pun secara tiba-tiba jadi terlebih mahal daripada biasa. Almaklumlah, musim hujan begini, ayam dan lembu sejuk. Kos untuk memanaskan diorang naik sebab harga minyak dan gas naik. Gaji gak yang tak naik-naik.

Disebalik keresahan dan kemarahan di musim-musim sejuk begini, cuba kita renung-renungkan kembali betapa lemahnya kita bila berhadapan dengan kuasa Tuhan (atau pada yang tak ada agama tu, diorang panggil 'Mother Nature'). Kita sibuk buat empangan sana sini, atas alasan menahan banjir, tapi bila hujan mencurah-curah turun, kita tetap menyebabkan banjir di hilir sebab 'terlupa' untuk melepaskan air sedikit-sedikit dari awal lagi. Kita berbangga dengan sistem aliran air banjir yang boleh menjadi altenatif aliran trafik di ibu kota kita, tetapi bila hujan turun di sana, jalan tetap semakin sesak dan air tetap semakin naik. Kita gah dengan Jabatan Perikanan kita memberi pelbagai bantuan kepada banyak individu untuk meneroka perikanan laut dalam, tetapi bila ombak kuat, kita masih tercungap-cungap menunggu ikan dari nelayan-nelayan kecil.

Betapa lemahnya kita...

No comments: