Monday, December 4, 2006

New Acceptable Form Of Bribe?

Sejak akhir-akhir ni, aku tengok banyak betul cara yang orang gunakan untuk memastikan yang perniagaan mereka berjalan dengan lancar dan maju. Ada yang menggunakan taktik 'menyerang' pesaing mereka secara 'terbuka' seperti mana yang digunakan oleh syarikat-syarikat telekomunikasi sekarang. Ada pula yang menggunakan taktik 'mengambil hati' pelanggan secara terang-terangan.

Apa yang aku ingin utarakan hari ini ialah taktik kedua yang aku sebutkan di atas. Mungkin ramai yang menganggap perkara tersebut adalah norma perniagaan hari ini dan menjadi asas penting untuk kemajuan sesebuah perniagaan. Aku tak nafikan, menjaga kepentingan pelanggan itu penting. Apa yang aku musykil ialah cara mereka menjaga kepentingan pelanggan atau bakal pelanggan itu.

Acapkali aku lihat dan pernah mengalami sendiri bilamana seorang wakil syarikat yang menjadi pelanggan diberikan bermacam-macam pemberian, baik dari segi 'belanja makan', hinggalah kepada 'belanja bermain golf'. Ada yang diberi 'hamper' semasa musim perayaan, dan ada yang diberi 'ole-ole' bila berjumpa. Hari ini, walaupun memang jelas jarang sekali ada yang memberi wang tunai sebagai ganjaran, tetapi pada aku, taktik-taktik yang diamalkan dan yang menyedihkan, yang diterima pakai oleh ramai orang, adalah satu bentuk baru rasuah.

Aku tahu dan pernah dengar dari mulut mereka yang rapat dengan aku, bahawa amalan sebegini bukan rasuah, cuma satu bentuk 'entertainment allowance' yang memang sudah diperuntukkan oleh syarikat. Aku pernah dengar yang mereka mengatakan amalan sebegini penting untuk memastikan kepuasan pelanggan atau istilah masa kini dikenali sebagai 'customer focus'. Apa yang menghairankan aku ialah kenapa kepuasan pelanggan ini diberi kepada individu tertentu sahaja? Dan kenapa pula kepuasan pelanggan ini tidak sebenar-benarnya memberi kepuasan kepada pelanggan dalam erti kata sebenarnya? Maksud aku ialah, pelanggan sebenar di sini tidak lain dan tidak bukan ialah syarikat yang menjadi pelanggan. Bukannya individu yang bekerja di syarikat tersebut!

Banyak cara boleh dilakukan untuk memberi kepuasan pelanggan yang sejati. Sebagai contoh, katakanlah kita mendapat kontrak bernilai RM10,000 untuk menukar 100 kerusi baru di pejabat pelanggan. Apa salahnya jika kita memberi sebuah kerusi tambahan sebagai hadiah daripada kita membelanjakan kos yang sama untuk memberi kepuasan kepada pekerja yang berurusan dengan kita dengan makan di hotel dengan kos RM100?

Fikir-fikirkanlah para bos, pekerja, penjual, pemborong, pembekal, pembeli, ejen, atau para apa sahaja yang korang jawat. Jangan di hari penentuan kelak, baru kita nak tergadah. Rasuah atau bukan rasuah, mungkin hanya Allah yang dapat menentukan. Tapi kita makhluk yang diberi nikmat untuk berfikir. Jangan persia-siakannya.

No comments: