Thursday, December 7, 2006

Blaming Culture

Dalam sibuk-sibuk kita nak mencapai negara maju ni, rupa-rupanya ada juga banyak perkara yang kita semakin mundur. Dalam sibuk-sibuk kita ingin mencapai taraf global, rupa-rupanya ada juga banyak perkara yang kita semakin lokal. Perkara yang aku nak sentuh ialah pasal 'blaming culture' atau orang lokal sebut 'budaya menyalahkan orang lain'.

Smalam petang, salah seorang rakan serumah aku bercerita bagaimana apabila berlaku sesuatu masalah dan kekalutan, bermulalah adegan menyalahkan orang lain dan lepas tangan. Masing-masing lebih menumpukan tenaga untuk mencari siapa yang salah dan bukannya menumpukan tenaga untuk mencari penyelesaian masalah dan 'preventive actions' untuk memastikan masalah tidak timbul lagi pada masa akan datang.

Yang menariknya, perkara sebegini seolah-olah semakin berleluasa hari ini setelah pelbagai langkah diambil oleh pihak pengurusan (baik syarikat, mahupun negara). Teknik 'root cause problem solving' digunakan oleh sesetengah pihak untuk mencari kesalahan orang dan bukannya kelemahan sistem. Ketelusan yang dipromosikan oleh PM kita dijadikan saluran oleh sesetengah pihak untuk menjatuhkan musuh-musuh politik mereka. Boleh majukah kita sebegini rupa? Boleh globalkah kita dengan cara ini?

Yang bertambah menariknya, masa dok aku cuba mencari gambar-gambar yang sesuai untuk menunjukkan tema 'blame' untuk 'post' aku ni, terjumpa pula gambar yang aku tunjukkan di atas tu. "The secret to success is knowing who to blame for your failures". Agaknya, ini mantra baru yang diorang semua pakai kot? Entahlah...

No comments: