Wednesday, May 9, 2007

Can You Make Someone Happy?

Mampukah kita membuatkan seseorang gembira? Mampukah kita membahagiakan seseorang? Apakah perasaan kita jika kita hanya menyebabkan seseorang terseksa? Apakah perasaan kita jika orang lain tidak yakin kita mampu memberi kegembiraan pada mereka?

Adakah kita akan berputus asa? Adakah kita akan kecewa? Adakah kita akan menghancurkan diri kerana itu?

Atau, adakah kita akan jadikan itu sebagai satu pembentuk semangat yang baru. Semangat untuk jadi lebih baik? Lebih baik bukan untuk diri kita tapi untuk orang lain? Lebih baik bukan sahaja untuk dunia tetapi untuk akhirat?

Mampukah kita? Apa perasaan kita? Apa reaksi kita? Entahlah.

2 comments:

Ifa Alyana said...

dude,

pada aku.. persoalan2 kau tu dalam sungguh maksudnya.. dan persoalan yg sama jugak pernah aku utarakan dlm diri aku..

aku selalunya suka menggembirakan org lain terutama apabila aku sendiri merasa sedih ..dgn pd awalnya aku cuba gembirakan diri aku sedikit dan kemudian menggembirakan org lain.. mcm mana? emm.. kadang2 cukup sekadar bersama mereka / menyakat / beri hadiah hasil tangan aku / masak n makan bersama / berkongsi cerita /menjadi pendengar ..dan mcm2 lagi..

tapi.. memang betul juga, x semua org boleh kau bahagiakan.. dan mmg aku akan rasa sedih bila org2 yg rapat dgn aku (sepastinya x byk, sikit..org2 yg aku sayang)sedih..

dan.. mmg menjadi cita2 untuk mmbahagiakan mereka yg tersayang dunia n akhirat.. :-)

Unknown said...

Mudah-mudahan Ifa, hasrat ko untuk membahagiakan mereka yang tersayang dunia dan akhirat tu tercapai. Amin.