Thursday, May 3, 2007

Getting Married? Read This!

Tengah dalam pening dengan kerja yang tetiba berlambak hari ini, sempat juga aku menjengah laman web Berita Harian Online. Terbaca satu berita yang membuatkan aku tersenyum pahit sendiri:

"Negeri perlu tangani hantaran kahwin tinggi
Oleh Azman Zakaria

KUALA LUMPUR: Semua Jabatan Agama Islam negeri disarankan mengeluarkan garis panduan berhubung jumlah hantaran perkahwinan bagi mengelak ia terlalu tinggi hingga menimbulkan masalah kepada pasangan yang ingin bernikah.

Langkah itu juga bertujuan mengelak perkara berkaitan wang hantaran – yang sebenarnya cuma hadiah pengantin lelaki untuk perempuan - mencetuskan unsur riak, takbur atau perasaan cuba untuk menunjuk-nunjuk.

Bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Prof Datuk Dr Mohammed Yusoff Hussain, berkata Jabatan Kahwin dan Cerai di Jabatan Agama Islam negeri perlu mewujudkan panduan mengenai jumlah hantaran sama ada mengikut keadaan setempat atau keluarga pasangan yang hendak berkahwin.

“Hantaran perlu berada dalam lingkungan persekitaran masyarakat setempat atau kebiasaan bagi masyarakat itu serta bersesuaian dengan kemampuan kewangan keluarga pasangan bakal pengantin,” katanya ketika dihubungi, semalam."

Teringat balik pada e-mel berkenaan sikap masyarakat Melayu yang suka menunjuk dalam sopan-santun melalui majlis perkahwinan. Kenapa ramai orang-orang kita semakin susah untuk berkahwin? Kenapa kita melebih-lebihkan menghiasi pintu gerbang, sedangkan rumah masih kosong? Kenapa harta yang dijadikan ukuran sedangkan ilmu di dada hanya satu dua titis? Apakah kita akan tetap bergelumang dengan pemikiran kapitalisma zaman penjajah sedangkan kita hanya beberapa langkah ke Wawasan 2020? Apakah 'culture' orang Melayu tidak boleh diubah lagi walau kita diberi 10 tahun? 100 tahun? 1000 tahun?

Pada yang bakal, atau merancang, atau yang berniat untuk berkahwin suatu hari nanti, ingat-ingatlah. Dunia hanya sementara. Berpeganglah pada ajaran yang hakiki. Jangan amalkan "biar mati anak, jangan mati adat". Amalkanlah "biar mati adat, jangan mati agama". Bersederhanalah. Yang penting, fikirkan tentang tanggungjawab setelah hidup bersama.

Aku? Doa sahaja yang mampu aku lakukan sekarang...

No comments: