Friday, May 4, 2007

White Noise : The Light

Heh.. aku bukannya bercita-cita untuk mula menjadi pengkritik filem. Cuma secara kebetulan, aku menonton dua buah filem dalam masa dua hari berturut-turut, dan kedua-duanya membuatkan aku merenung kembali kehidupan yang telah aku lalui, yang sedang aku lalui, dan yang akan aku lalui.

Jadi sebentar sahaja tadi, aku baru selesai menonton cerita "White Noise: The Light". Jalan ceritanya agak biasa, dengan lakaran persepsi orang barat tentang kematian dan kehidupan sesudah mati. Cuma apa yang aku ingin ketengahkan di sini ialah tentang satu petikan dipermulaan cerita:

"Nearly ten thousand people die every day in the United States, the majority of deaths occurring in urban environments.

As such, a resident of a metropolis might encounter up to 1.7 people per day who will be deceased by day's end. -- North American Statistics Institute - 2002"

Hmmm.. bayangkan kehidupan kita ini. Terfikirkah kita yang mungkin kita selalu terserempak dengan orang yang bakal menghembuskan nafas terakhirnya setiap hari? Terfikirkah, mungkin kita sama-sama menunggu di stesen LRT dengan mereka? Terfikirkah, mungkin kita sama-sama berhimpit di dalam lif dengan mereka? Terfikirkah, mungkin kita bekerja di bangunan yang sama dengan mereka? Yang paling penting, terfikirkah, mungkin kita adalah mereka?

Nyawa kita begitu berharga, tapi bukan hak kita. Fikiran kita begitu berkuasa, tapi ajal maut diri sendiri bukan di bawah pengetahuan kita. Mungkin kita seorang yang paling sihat. Paling kuat. Tahukah kita maut kita mungkin setahun lagi? Sebulan lagi? Sehari lagi? Atau sesaat lagi?

Apakah hikmahnya Tuhan tidak memberikan ilmu pengetahuan tentang detik mana nafas kita bakal berakhir? Apakah akan terjadi jika semua manusia tahu bila mereka akan berhijrah ke dunia lain. Apakah akan terjadi jika kita tahu di mana, saat bila, dan bagaimana mereka akan menghembuskan karbon dioksida yang terakhir mereka? Adakah dunia akan lebih aman? Adakah manusia akan berubah menjadi baik? Atau mungkin kita akan lebih mengikut hawa nafsu diri kita?

"Ah.. lambat lagi aku nak mati. 17 tahun 11 bulan 28 hari lagi. Sempat lagi aku nak enjoy!". Mungkin itukah cara manusia akan berfikir?

Tapi hakikatnya tidak begitu. "Esok lusa mungkin ajal aku tiba. Aku kena bersedia dari sekarang!". "Kita kena hidup berusaha macam kita akan hidup seribu tahun. Dan kena beribadat macam kita akan mati esok". Itu hakikat hidup. Tapi berapa banyakkah antara kita yang sentiasa ingat? Berapa banyakkah antara kita yang sentiasa sedar dan insaf?

Yang penting, usaha dan doalah selalu. Usaha supaya kita sentiasa bersedia untuk mati. Doa supaya kita sentiasa bersedia untuk mati. "Life begins at 40"? Pastikah kita yang kita masih bernyawa pabila mencecah usia 40 tahun?

"Ya Allah, janganlah engkau matikan aku melainkan ketika aku di dalam keadaan beriman pada-Mu. Amin"!!

No comments: