Wednesday, May 16, 2007

Abort, Retry, Fail?

Daripada wikipedia:

Abort, Retry, Fail? is a catch-all error message displayed by MS-DOS when it is unable to read necessary data from media.

The message would prompt the user to hit "A" to abort the operation, "R" to try reading the data again, or "F" to attempt to proceed without the necessary data. Since it would not allow the user to proceed unless they picked one of the three options, and because usually none of the options would result in any progress, it has become programmer parlance for uncompromising, vague error messages.

The only option that offered any hope of a solution was Retry since it would attempt to retry the previous operation. If a storage device was starting to become corrupt, the result would be variable, so Retry might just work. Fail would just tell the application that it could not complete the operation (in which case, the user would have to seek an alternative means of accomplishing his task), and Abort was supposed to stop the application (the user could choose this if he got completely fed up).

Sometimes, this message would be Abort, Retry, Ignore, Fail? This often made no difference in the ability to make any progress. The Ignore option would just hand some 'default' data back to the application that requested the operation, and the user would have to hope that this 'default' data would not interfere with the operation of the program (although usually, it would).

Aku terfikir berkenaan istilah "Abort, Retry, Fail?" ini apabila aku berbincang dengan salah seorang pengurus di tempat kerja aku berkenaan dengan keputusan kajiselidik berkenaan "People Commitment Index" atau dalam bahasa Melayu dipanggil Indeks Komitmen Pekerja (ye ke?). Pada pendapat dia, keputusan kajiselidik tempat kerja aku agak rendah terutamanya bagi mereka yang tidak mendapat elaun teknikal kerana masa dilakukan kajiselidik tersebut tidak sesuai, iaitu selepas pihak pengurusan baru sahaja mengumumkan kewujudan elaun teknikal kepada para pekerja, yang mana hanya segelintir sahaja yang layak mendapatnya. Aku tidak menyanggah pendapat pengurus tersebut. Mungkin betul. Mungkin tidak. Aku tidak tahu jawapannya.

Cuma yang ingin aku utarakan, ialah kenapa kita mudah sangat membuat kesimpulan tanpa membuat kajian menyeluruh dan mendalam berkenaan punca sebenar keputusan sedemikian diperolehi. Apakah memang benar puncanya elaun teknikal semata-mata? Atau kerana pekerja tidak serius dalam mengisi borang kajiselidik? Atau kerana tiada ruang lain untuk pekerja meluahkan isi hati mereka dan menganggap borang kajiselidik sebagai tempat untuk melepaskan geram? Atau kerana memang benar pengurusan syarikat aku bekerja masih banyak perlu diperbaiki? Adakah kita hanya perlu memilih untuk "Abort, Retry, Fail" apabila perkara sebegini berlaku?

Mungkin salah aku untuk meluahkan kesimpulan sebegini. Mungkin aku hanya memilih "Fail" sebelum "Retry" dan "Abort" sebelum "Fail". Apa pun, yang pasti, aku mengharapkan agar perubahan berlaku secara menyeluruh ke arah kebaikan. Pekerja perlu berubah. Pengurusan perlu berubah. Aku perlu berubah.

p/s: Klik gambar untuk membesarkannya. Agak-agak, korang percaya ke nak menaiki pesawat Aeormar Airlines?

2 comments:

Anonymous said...

hmmm... "Quit" boleh tak?

Unknown said...

"Quit" = "Fail", cuma "Fail" power sket sebab dia tetap akan quit walaupun ada error. Hehehe.